Testimonial: Totara implementation at City of Brussels

Meer dan 4.200 medewerkers in verschillende departementen staan ten dienste van de 179.000 inwoners van Brussel, de hoofdstad van België.

De stad Brussel wil nieuwe manieren van werken (NWOW) invoeren, zodat ze een organisatie wordt die mobiliteit, communicatie en samenwerking met de administratie, partners en leveranciers mogelijk maakt en bevordert.

Deze manier van werken vereist nieuwe technologieën, zoals nieuwe software en hardware. Om deze digitale transformatie te realiseren en de medewerkers optimaal te ondersteunen, wilde de stad Brussel een leerplatform ontwikkelen.

De uitdaging

De Learning Hub werd samen met onze partner LMS Totara geselecteerd na een aanbestedingsprocedure. Om het project op te starten, organiseerden we een kick-off workshop om de specifieke configuratiebehoeften te bepalen. Alle interne stakeholders van de Stad Brussel waren aanwezig op deze workshop, van de grafisch ontwerper tot de IT-specialisten, betrokken HR-medewerkers en natuurlijk de L&D-medewerkers. Met deze deelnemers konden we input verzamelen vanuit verschillende perspectieven. Op basis van de informatie die we tijdens deze workshop hebben gekregen, hebben we de planning afgerond, rekening houdend met de prioriteit van alle gevraagde configuraties.

Tijdens elke sprint werd een diepgaand moment gepland om directe feedback te verzamelen over voltooide taken, of – in Agile-terminologie – user stories (‘US’). Aangezien er in de stad Brussel twee talen worden gebruikt, hebben we ervoor gezorgd dat elke medewerker het LMS in zijn eigen moedertaal kan gebruiken. Toen de configuratie klaar was en de beheerders en cursusontwikkelaars waren opgeleid, startte de stad Brussel een proefproject. Tijdens deze proefperiode heeft de HR-afdeling (130 medewerkers) het leerplatform getest.

Om de eerste gebruikers voldoende inhoud te bieden, deed de stad Brussel een beroep op onze partner GoodHabitz, een contentprovider. Ze kozen 40 cursussen uit de GoodHabitz-bibliotheek, die in het platform werden geladen, met verschillende cursussen in verschillende domeinen, zoals welzijn (bijv. stressmanagement), leiderschap (bijv. teamwork, motivatie) en communicatie (bijv. de kunst van feedback). Medewerkers kunnen eenvoudig inloggen met een Single Sign On-oplossing en de gewenste cursus uit de catalogus kiezen.

Ten slotte werd de digitale leeromgeving uitgerold naar alle eindgebruikers, waardoor ongeveer 2.000 gebruikers zich via Single Sign On kunnen aanmelden bij de leeromgeving.

De stad Brussel is nu perfect in staat om haar eigen LMS te beheren. Ze zijn opgeleid om hun eigen content te uploaden, een nieuw rapport aan te maken en/of indien nodig aanpassingen aan de dashboards door te voeren. The Learning Hub blijft hun partner voor alle Totara-ondersteuning.

Voor een lokale overheid is het essentieel om zo dicht mogelijk aan te sluiten bij de realiteit van het dagelijks leven, niet alleen van de burgers, maar ook van de medewerkers. Digitale technologie maakt steeds meer deel uit van ieders leven en dat geldt uiteraard ook voor ons leren en de manier waarop we leren. Het was dan ook vanzelfsprekend voor de Stad Brussel om aanwezig te zijn op dit gebied en te profiteren van de flexibiliteit, directheid en het bereik van een tool als e-learning.

Cyril Vanhamme

L&D Coördinator, Stad Brussel