Knowledge Transfer and Needs Analysis for Egemin
In november 2016 kregen we een dringende vraag van Egemin Automation, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de automatisering van zelfrijdende voertuigen. Een van hun medewerkers zou binnen enkele maanden het bedrijf verlaten en hij was toevallig een sleutelfiguur op het vlak van ondersteuning en service aan de klanten…
Egemin biedt 24/7 ondersteuning aan klanten over de hele wereld. De ‘wandelende Google’ (ook wel bekend als: de persoon die vertrok) werd vaak gevraagd om problemen op te lossen die collega’s zelf niet konden oplossen. Het was dan ook van cruciaal belang om de kennis van deze medewerker vast te leggen, binnen de organisatie te behouden en te vertalen naar korte, specifieke en doelgerichte cursussen.
The Learning Hub ging de uitdaging aan en volbracht deze taak met succes in drie maanden tijd. Hoe? We gebruikten een gestructureerde aanpak: we begonnen met een competentieanalyse en een meting van de ‘kloof’ met de competenties van andere medewerkers. We analyseerden de manier waarop de sleutelfiguur problemen aanpakte en oploste. We brachten vragen en verwachtingen van naaste collega’s in kaart. We definieerden competentieclusters en prioriteiten. Op basis van functiemapping, actiemapping en service designprincipes werkten we een reeks korte, gerichte leerinterventies uit, variërend van FAQ’s tot procedures en korte e-learningmodules.
Toen de betreffende persoon vertrok, bleef zijn kennis dus behouden! Bovendien is al deze informatie nu toegankelijk in kleine, hapklare leeractiviteiten, waarmee de basis is gelegd voor een meer gestructureerde aanpak van de opleiding van nieuwe medewerkers.