Testimonial: Content creation at Elia
Elia is de beheerder van het Belgische hoogspanningselektriciteitsnet. Het verzekert een betrouwbare elektriciteitsbevoorrading door het net te beheren, vraag en aanbod in evenwicht te houden en de integratie van hernieuwbare energiebronnen te ondersteunen.

De uitdaging
Technici van Elia moeten leren hoe ze veilig op hoogte kunnen werken. Deze training bestaat momenteel uit een theoretische klassikale sessie, gevolgd door praktische trainingssessies. De theoretische sessie wordt verzorgd door een externe partner en deelnemers moeten vaak wachten tot deze sessie beschikbaar is. De training is ook alleen gericht op theorie en het kan een uitdaging zijn om deelnemers in deze opzet betrokken te houden.
Elia was daarom op zoek naar een e-learning oplossing, omdat deze beide problemen aanpakt. Het kan flexibeler ingepland worden en de deelnemers kunnen er beter bij betrokken worden.
De oplossing
Omdat de huidige training erg theoretisch is en het doel is om lerenden meer te betrekken, hebben we een gamified e-learningmodule ontwikkeld, waarin gebruikers zichzelf moeten voorzien van de benodigde kennis om veilig op hoogte te kunnen werken. Dit krijgt een heel letterlijke betekenis in de module: gebruikers (of hun avatar) verzamelen klimuitrusting door levensechte uitdagingen te voltooien.

Elke uitdaging is een level dat moet worden voltooid voordat het volgende niveau wordt ontgrendeld. Elke uitdaging is complexer dan de vorige, waardoor het zelfvertrouwen van de gebruiker geleidelijk groeit.
Gebruikers hebben slechts 3 levens in elk level. Een vraag verkeerd beantwoorden kost een leven. Het doel is om een game-over te voorkomen, wat betekent dat gebruikers dat level opnieuw moeten doorlopen. Dit mechanisme zorgt ervoor dat gebruikers opletten, maar dwingt ook tot herhaling van inhoud die ze nog niet helemaal begrijpen.

Naast gamification-elementen hebben we ook andere didactische principes toegepast. We begonnen de module met een intakequiz, die zelfreflectie stimuleert. Gebruikers schatten hun huidige kennis over werken op hoogte in en worden vervolgens op de proef gesteld door een aantal vragen te beantwoorden.
De theorie wordt altijd op een heel praktische manier gepresenteerd, aan de hand van levensechte situaties. Om de cases nog herkenbaarder te maken, hebben we echte Elia-technici in beeld gebracht. Tijdens het maken van de module hadden we wat twijfels: Zijn de levels moeilijk voor gebruikers? Raken gebruikers gefrustreerd als ze te vaak game-over krijgen? Om een antwoord op deze vragen te krijgen, organiseerden we een piloottest en kregen we goede feedback. Het bevestigde dat de levels net uitdagend genoeg waren en stelde ons gerust dat gebruikers er niet te lang over deden om het spel uit te spelen. De piloottest stelde ons ook in staat om de module verder aan te passen en een aantal kleine verbeteringen aan te brengen.

Het resultaat
Deze gamified module is het resultaat van een geweldige samenwerking met Elia. Elia was enthousiast om van deze module een succes te maken en heeft meegedacht, een fotoshoot met Elia-technici georganiseerd en een piloottest ondersteund. We zijn trots op het resultaat en kijken ook terug op een prettig cocreatieproces