Testimonial: content creation at SD Worx

SD Worx levert wereldwijd een volledig gamma aan kwaliteitsdiensten op het gebied van loonadministratie, HR en fiscaliteit & juridische zaken. Meer dan 4.150 medewerkers staan ten dienste van meer dan 65.000 klanten. Ze bieden loonberekeningen, opleidingen, HR-onderzoek, sociaal-juridisch, fiscaal en HR-gerelateerd advies, gespecialiseerde software voor personeelsdiensten en ondersteuning ter plaatse.

Om een totale HR-transformatie in een steeds veranderende VUCA-wereld (Volatile, Uncertain, Complex and Ambiguous) te ondersteunen, wilde de organisatie verschillende e-learningmodules voor haar medewerkers lanceren. Onderwerpen waren: continu leren en feedback (voortgangsbeheer) en hun nieuwe HRM-tool, SuccessFactors.

De uitdaging

SD Worx wilde de lancering van SuccessFactors laten begeleiden door verschillende e-learningmodules. Deels om de mogelijkheden van de tool te introduceren, met name voor Talent Management en Progress Management, maar ook om het grotere plaatje te verduidelijken: de SD Worx Ambition 2021, om tegen 2021 het meest gewilde merk in payroll en HR in Europa en op Mauritius te worden.

De oplossing

De authoringtool die werd gekozen om de – aanvankelijk zes – verschillende modules te maken, was Articulate Rise, een webgebaseerde app waarmee je snel volledig responsieve cursussen kunt maken. Een van de redenen waarom SD Worx voor deze tool koos, was de strakke deadline, maar ook omdat ze een tool nodig hadden die niet te complex was, zodat ze de modules zelf konden aanpassen wanneer dat nodig was.

Hoewel Articulate Rise vrij beperkt is wat betreft ontwerpopties, zijn we begonnen met het opzetten van een sjabloon op basis van de huisstijl van SD Worx, met de juiste kleuren, logo, afbeeldingsstijl, enzovoort.

De doelgroep voor deze modules varieert van medewerkers tot managers, en de uitdaging was om boeiende modules te creëren die iedereen zouden motiveren om de verschillende cursussen te volgen en er een plezierige ervaring van te maken.

Daarom hebben we ervoor gezorgd dat elke module zo kort mogelijk is. Ook hebben we veel interactieve elementen geïntegreerd: drag & drop-oefeningen, korte quizzen met verschillende soorten vragen, informatiecarrousels, video’s en nog veel meer. Voor de onderdelen over de SuccessFactors-tool hebben we gewerkt met screenshots en scenario’s die herkenbaar zijn voor de eindgebruikers.

Een van de uitdagingen was dat de SuccessFactors-tool er voor managers anders uitziet dan voor medewerkers. Daarom hebben we besloten om deze modules op te splitsen en een aparte medewerkers- en managersversie te maken, elk met hun eigen screenshots en inhoud.

Het resultaat

Het resultaat is een verzameling van 9 modules in het Nederlands, Engels, Frans en Duits. Ze zijn visueel aantrekkelijk, boeiend voor de leerlingen en herkenbaar, omdat rekening is gehouden met de verschillende profielen van de eindgebruikers. Bovendien zijn alle modules vrij raadpleegbaar, zodat ze altijd als referentiedocument kunnen worden gebruikt.

We hebben veel geleerd bij het ontwikkelen van specifieke e-learning voor ons nieuwe proces en onze nieuwe tool. De consultants van Learning Hub hebben ons geholpen om een nieuwe ervaring voor onze managers en medewerkers te creëren.

Eric Junes

Senior Talent Sourcing & Development Expert, SD Worx