Testimonial: Transition to adult care at UZ Leuven

 

UZ Leuven omschrijft zichzelf als ‘een universitair ziekenhuis waar patiënten kunnen rekenen op gespecialiseerde zorg en innovatieve behandelingen, gecombineerd met menselijke aandacht en respect voor elke persoon. Elke dag bieden meer dan 10.000 gepassioneerde medewerkers de best mogelijke zorg op maat.’

De uitdaging

Wanneer ze het hebben over ‘zorg op maat’, bedoelt UZ Leuven niet alleen zorg op het vlak van gezondheid: ze willen hun patiënten ook begeleiden tijdens hun zorgtraject. Daarom deed UZ Leuven een beroep op The Learning Hub om hen te ondersteunen bij een specifiek geval.

Op de afdeling kindergeneeskunde liggen een aantal chronisch zieke tieners die op een bepaalde leeftijd de overstap zullen maken van de afdeling kindergeneeskunde naar de ‘gewone’ volwassenafdelingen die bij hun ziekte horen. Deze overstap is vaak een grote stap voor deze jongeren: ze moeten zelfstandiger worden, meer controle krijgen over hun behandeling, bereid zijn om (en in staat zijn om) hun eigen vragen te stellen tijdens de follow-up …

UZ Leuven wilde deze jonge patiënten begeleiden en ondersteunen bij hun overgang naar de volwassenheid. Ze zochten naar een digitale manier om deze jongeren te informeren en aan te moedigen om zelfstandiger te worden. Het doel was dus niet zozeer om kennis bij te brengen, maar vooral om bewustzijn over de overgang te creëren en het denkproces van deze patiënten op gang te brengen. Daarom zijn we samen begonnen met het ontwikkelen van een interactieve digitale module die iedereen in zijn eigen tempo en op het juiste moment in zijn persoonlijke traject kan raadplegen.

Arthur introduces himself and gives a short introduction about LWM.

Afhankelijk van hun situatie begint deze overgang wanneer patiënten tussen 12 en 18 jaar oud zijn. Dat is natuurlijk een zeer diverse leeftijdsgroep, dus daar moesten we zeker rekening mee houden: een 12-jarige en een 18-jarige hebben een andere aanpak nodig en hebben niet noodzakelijkerwijs begeleiding nodig bij dezelfde thema’s (bijv. studie, rijbewijs, seksualiteit …).

Een andere belangrijke vereiste, maar meer aan de technische kant van het project, was dat de digitale oplossing gemakkelijk te raadplegen moest zijn op elk apparaat – laptop, tablet en smartphone. Mensen zullen de module waarschijnlijk op hun mobiele telefoon raadplegen in de wachtkamer of thuis, dus het ontwerp en de flow van de module moesten geschikt zijn voor kleine schermen.

De oplossing

UZ Leuven had al een duidelijke visie op de boodschappen die ze hun patiënten wilden meegeven, welke onderwerpen aan bod moesten komen en over welke vragen ze de patiënten wilden laten nadenken. Dit gaf The Learning Hub een solide basis om mee te werken. Na analyse besloot het team om vier verschillende, maar nauw met elkaar verbonden modules te ontwikkelen: één voor 12-13-jarigen, één voor 14-16-jarigen, één voor 17-18-jarigen en één voor de ouders van deze chronisch zieke patiënten (aangezien ook zij op hun eigen manier een overgang moeten doormaken). The Learning Hub heeft de inhoud vervolgens omgezet in korte, leuke en visueel aantrekkelijke modules met een veelheid aan mediatypes en benaderingen – om de aandacht van de jongeren te trekken en vast te houden gedurende de hele module.

 

 

Enkele voorbeelden:

  • Een geanimeerde video die in slechts 1 minuut bewustzijn creëert over de overgang
  • Een hoofdpersonage (min of meer aangepast aan de leeftijdsgroep) die het publiek door de module loodst
  • Reflectievragen in verschillende vormen, bijvoorbeeld
    • het gebruik van emoji’s om aan te geven hoe patiënten zich voelen in bepaalde situaties
    • drag-and-drop-interacties (“sleep de gloeilampen naar elke persoon om een onderwerp te onthullen”)
    • hotspot-interacties (“vind de 4 tips & tricks die in deze afbeelding verborgen zijn”)
  • Videogetuigenissen van lotgenoten en ouders die onlangs de overgang hebben gemaakt

Het resultaat

Als resultaat van het project beschikt UZ Leuven over 4 modules die rond hetzelfde doel draaien, met vergelijkbare inhoud, maar aangepast aan verschillende profielen, die elk +/- 25 minuten in beslag nemen. De modules zullen gratis beschikbaar worden gesteld via een link op de website van UZ Leuven en worden aanbevolen aan elke patiënt van de afdeling pediatrie die in transitie is (en hun ouders).